Właśnie otrzymujesz pytanie: jaka branża rozwinęła się w ekspresowym tempie w ciągu ostatnich kilku miesięcy? Co przyjdzie Ci do głowy w pierwszej kolejności? Jeśli pomyślałeś o startupach webinarowych to jesteś w dobrym miejscu. Jeśli nie, to też zostań i przeczytaj, co ciekawego przygotowaliśmy dla Ciebie. Nie da się ukryć, że zapotrzebowanie na wszelkiego rodzaju możliwości komunikacji zdalnej jest ogromne. Nie ma także nic dziwnego w tym, że na rynku pojawia się coraz więcej propozycji startupów z tej dziedziny. Wspólnie ze specjalistami platformy do webinarów i wideokonferencji MyOwnConference przygotowaliśmy dla Ciebie 10 złotych zasad, które pomogą Ci w stworzeniu startupu webinarowego. Do roboty!

1) Znajdź partnera

Zaufana osoba, to podstawowy fundament owocnej współpracy. Sukces startupu w dużej mierze zależy od jego założycieli — ich energii i kompetencji. Możesz działać sam, ale musisz zdawać sobie sprawę, że druga osoba jest czasami ogromną inspiracją i wsparciem w kryzysowych momentach. 

 

Szukając partnera, pamiętaj o kilku złotych zasadach.

  • Nie szukaj takiej osoby wśród krewnych i przyjaciół. Rozpoczynanie działalności od podstaw rodzi wiele konfliktowych sytuacji, dlatego istnieje duże ryzyko utraty dobrych relacji z najbliższymi osobami, a także upadek biznesu. 
  • Zwróć uwagę na osobowość i podejście do pracy kandydata. Zobacz, czy czujesz się z nim komfortowo podczas pracy i komunikacji. Dobrze, gdy współzałożyciele uzupełniają się w umiejętnościach i cechach osobowości. Na przykład jeden z was może przejąć marketing, a drugi — metodykę nauczania i prowadzenie webinarów.
  • Na początku waszej współpracy negocjuj warunki. Zdecyduj, jak podzielisz zysk, w jakie obszary zainwestujesz zarobki, co zrobisz, jeśli ktoś z was zdecyduje się odejść ze startupu. Najlepiej z pomocą osoby z wykształceniem prawnym, zawrzeć umowę, w której zapiszesz wszystkie dotychczasowe ustalenia. To zabezpieczenie zarówno dla Ciebie jak i Twojego partnera biznesowego. 

2) Rozwiąż rzeczywiste problemy użytkowników

Jeśli Twój startup będzie odpowiedzią na potrzeby użytkowników, to dobry początek zwiastujący sukces. Wiele osób jest w stanie zapłacić za szybkie i profesjonalne rozwiązanie ich problemu. 

Jak dowiedzieć się o problemach swoich potencjalnych użytkowników?

Dokładnie przestudiuj, do jakiej grupy docelowej będziesz kierował działania swojego biznesu webinarowego. Rozmawiaj z ludźmi osobiście i na portalach społecznościowych, badaj profile potencjalnych użytkowników, subskrybuj fora, na których się komunikują i zobacz, jakie tematy są dla nich ważne.

Przedstaw ludziom swój pomysł na startup. Nie ma sensu ukrywać planu, jeśli przykładowo chcesz stworzyć cykl kursów online. Bez wdrożenia — a także bez zespołu, modelu biznesowego i innych komponentów — jest to bezwartościowe. Dlatego opowiedz jak największej liczbie osób o projekcie, który masz zamiar uruchomić. Zapytaj o opinię, a otrzymasz wiele wskazówek dotyczących rozwoju produktu. To wspaniała inspiracja i niesamowicie cenna wiedza, bo przecież to dla nich tworzysz startup webinarowy.

3) Zbadaj startupy webinarowe, które działają już na rynku

Jest mało prawdopodobne, że jako pierwszy wpadniesz na genialny pomysł, który nigdy wcześniej nikomu nie przyszedł do głowy, ale przyniesie Ci miliardy. Zapewne w niszy, do której masz zamiar wejść, są już konkurenci. Jeśli ich nie ma, być może to znak, że w tej niszy też nie ma pieniędzy.

Wybierz kilku największych konkurentów i obserwuj ich działania na rynku. Spróbuj oszacować, ilu mają subskrybentów, jakiego rodzaju bezpłatne webinary prowadzą, jak organizują zapisy na webinar i promocje. Przejdź do bezpłatnych webinarów i zobacz, jakie pytania zadają słuchacze. 

Nie zapominaj także o konkurentach pośrednich. Kim są? Jeśli prowadzisz szkołę online, w której uczysz dzieci programowania, Twoimi pośrednimi konkurentami będą ci, którzy organizują internetowe koła artystyczne i inne projekty, które walczą o uwagę dzieci.

Zastanów się, czym Twoje usługi będą się różnić od usług konkurencji. Jak można ulepszyć ofertę lub zaoferować klientom usługę, której nie mają inne firmy? Musisz wymyślić jeden fundament, który będzie taką różnicą i budować na nim strategię promocyjną.

Bardzo przydatne jest ukończenie szkolenia w ramach 1-2 projektów, aby zobaczyć, jak „wewnętrzna kuchnia” szkoły internetowej działa w praktyce.

4) Oblicz „opłacalność” pomysłu

Same pomysły i inspiracje są jednymi z ważniejszych elementów budowania biznesu, ale bez odniesienia finansowego nie będziesz mógł ruszyć dalej. Przed opracowaniem produktu musisz dobrze wiedzieć, w jaki sposób będziesz zarabiać i dlaczego klienci powinni płacić właśnie za Twój produkt lub usługę.

Oszacuj, ilu klientów przypuszczalnie będzie zainteresowanych Twoim produktem? Jak często będą go potrzebować? Ile będą skłonni zapłacić? A ile będzie Cię kosztowała promocja?

To bardzo istotny etap, bo czasami właśnie wtedy okazuje się, że Twój startup będzie przynosił straty. Jeśli okaże się, że jednak wszystko wygląda bardzo obiecująco, powinieneś pomyśleć o tym, jak pokierować go dalej w fazę produkcji. 

5) W pierwszym etapie wykorzystaj jak najmniejszy budżet

Nie potrzebujesz dużego budżetu i zespołu, aby opracować cykl webinarów z podstawową funkcjonalnością. Testowanie pomysłu z pierwszymi użytkownikami też nie powinno być kosztowne. Na początku możliwie najwięcej obowiązków wykonuj wraz ze swoim biznesowym partnerem. Dzięki temu będziecie potrzebować niewielkiego nakładu finansowego. 

 

W pierwszym etapie zdecydowanie nie warto wydawać pieniędzy na te rzeczy:

 

  • Wynajem biura i zakup drogiego sprzętu. Możesz pracować w home office lub w przestrzeni coworkingowej. To rozwiązanie szczególnie w obecnej sytuacji w większości firm sprawdziło się rewelacyjnie.
  • Stworzenie kosztownego w utrzymaniu konta bankowego z wieloma dodatkowymi usługami. Potrzebujesz tylko bankowości internetowej i karty debetowej.
  • Uczestniczenie w konferencjach, gdy nie masz jeszcze własnego produktu. Zacznij od jego tworzenia, a potem możesz inwestować w promocje na różnego rodzaju eventach. 
  • Coroczną płatność za niektóre narzędzia internetowe. W pierwszym etapie nie należy kupować usług platformy od razu na rok, nawet jeśli wydaje się, że jest to opłacalne.

 

Można przyjąć, że jest to w pewnym sensie faza testowa, dlatego płać za usługi co miesiąc lub korzystaj z bezpłatnych narzędzi. Zobacz, które rozwiązania się sprawdzają, a które są totalnie bezużyteczne. 

 

6) Wystartuj szybko

Nie dlatego, że musisz mieć czas, aby zająć swoją niszę, ale dlatego, że dopóki nie zaczniesz, tracisz cenny czas i zgadujesz, zamiast testować pomysł w praktyce. Podkręć tempo maksymalnie, ale oczywiście z zachowaniem zdrowego rozsądku. W praktyce pierwszy etap tworzenia startupu jest tym najbardziej wyczerpującym, dlatego musisz się do tego przygotować. 

7) Profesjonalna obsługa klienta

Pokaż swoim klientom idealne podejście oparte na szacunku — a oni na pewno wybaczą Ci pewne niedociągnięcia wynikające z początku działalności firmy. Złotą zasadą każdej firmy powinna być idealna obsługa klienta. Podejdź do zgłaszanego problemu w sposób indywidualny i wyczerpujący.

 

Co jest najważniesze?

 

Szybka odpowiedź na prośby klientów. Nie zwlekaj z odpowiedzią, nawet jeśli najpierw musisz skonsultować problem z innym specjalistą. Daj znać, że zgłoszenie zostało przyjęte i rozwiążesz problem klienta najszybciej jak to możliwe.

Zbieranie opinii od klientów. Zapytaj ich za pomocą dostępnych narzędzi, co im się podoba, albo co chcieliby zmienić. To dla nich tworzysz ten produkt, dlatego ich opinia powinna być dla Ciebie priorytetem.

Udostępnianie bezpłatnych usług w celu uzyskania szczegółowych informacji zwrotnych na temat Twoich produktów.

8) Rób to, czego efekty możesz zmierzyć

Wybierz kluczowe dane — takie jak wzrost liczby odbiorców lub płatne stawki i przeanalizuj, jak i dlaczego liczby zmieniają się każdego dnia.

Stopniowo zrozumiesz, jak każda zmiana (np. projekt dodatkowego przycisku na stronie internetowej) wpływa na kluczowe wskaźniki, a finalnie na sprzedaż Twojego produktu.

9) Szukaj pracowników z motywacją do działania

Kiedy Twoja firma rozwinie się na tyle, że sam nie dasz rady, nadejdzie pora na poszukanie odpowiedniego wsparcia. Odpowiedniego, czyli jakiego konkretnie? Potrzebujesz zespołu, który podziela Twoje wartości i wierzy w sukces. Szczerość, a także chęć podjęcia pracy opartej na wynikach oraz gotowość do wykonywania różnorodnych zadań mogą być nawet ważniejsze niż umiejętności i doświadczenie.

10) Nie określaj dokładnej daty rozpoczęcia startupu

To zabezpieczenie na wypadek sytuacji, których nie jesteś w stanie przewidzieć. Najprawdopodobniej start nie pójdzie zgodnie z planem i zarzucisz sobie brak odpowiedniej motywacji. Lepiej jest określić miesiąc rozpoczęcia i stopniowo zbliżać się do celu.

 

Jeśli po przeczytaniu tych wskazówek czujesz się wystarczająco zmotywowany, żeby rozpocząć swój biznes webinarowy, odezwij się do zespołu MyOwnConference. Otrzymasz niezbędne wsparcie i nie będziesz musiał obawiać się, że w razie problemów technicznych zostaniesz sam z tym kłopotem. Wspólnymi siłami możecie stworzyć bezpieczne webinary, które z pewnością będą wisienką na torcie w Twoim projekcie. 

 

 

Żródło grafiki: https://unsplash.com/photos/Y_LgXwQEx2c?utm_source=unsplash&utm_medium=referral&utm_content=creditShareLink